Guvernul României
Ordonanţă de urgenţă nr. 18 din 04/03/2009 (Ordonanţă de urgenţă 18/2009) privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe
Publicat în Monitorul Oficial nr. 155 din 12/03/2009
Situatia extraordinara prevazuta de art 115 din Constitutia Rominiei, republicata, consta in necesitatea reducerii consumului de energie pentru incalzirea blocurilor de locuinte, in conditiile asigurarii si mentinerii climatului termic interior in apartamente, prin promovarea de programe integrate Planului national de eficienta energetica.
Directiva 2006/32/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 5 aprilie 2006 privind eficienta energetica la utilizatorii finali si serviciile energetice si de abrogare a Directivei 93/76/CEE a Consiliului prevede, printre altele, ca statele membre sa ia toate masurile pentru imbunatatirea eficientei energetice la utilizatorii finali si stabilirea unei tinte nationale de minimum 9% privind economiile de energie pentru al
9-lea an de aplicare a directivei.
Reducerea consumului de energie pentru incalzirea blocurilor de locuinte are ca efecte reducerea costurilor de intretinere cu incalzirea, diminuarea efectelor schimbarilor climatice, prin reducerea emisiilor de gaze
cu efect de sera, cresterea independentei energetice, prin reducerea consumului de combustibil utilizat la prepararea agentului termic pentru incalzire, precum si ameliorarea aspectului urbanistic al localitatilor.
Totodata, prin adoptarea de urgenta a prezentului act normativ se vor realiza sustinerea cresterii economice si contracararea efectelor negative pe care criza financiara internationala actuala le poate
avea asupra sectorului energetic si al constructiilor, inclusiv prin utilizarea resurselor energetice nationale.
Prin aplicarea prevederilor prezentului act normativ, pe termen scurt si mediu, se degreveaza bugetul statului de cheltuielile cu combustibilul utilizat, se reduc cheltuielile cu intretinerea blocurilor de
locuinte prin reducerea facturilor cu incalzirea, se asigura sustinerea operatorilor economici din domeniul constructiilor si se creeaza noi locuri de munca.
Neadoptarea de urgenta a prezentului act normativ conduce la neindeplinirea obligatiilor asumate de Romania privind transpunerea Directivei 2006/32/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 5 aprilie 2006 privind eficienta energetica la utilizatorii finali si serviciile energetice si de abrogare a Directivei 93/76/CEE a Consiliului, precum si a Directivei 2002/91/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind performanta energetica a cladirilor.
In temeiul art.115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta ordonanta de urgenta stabileste lucrarile de interventie pentru izolarea termica a blocurilor de locuinte construite dupa proiecte elaborate in perioada 1950-1990, etapele necesare realizarii lucrarilor, modul de finantare a acestora, precum si obligatiile si raspunderile autoritatilor administratiei publice si ale asociatiilor de proprietari.
(2) Realizarea lucrarilor de interventie stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta are drept scop cresterea performantei energetice ablocurilor de locuinte, respectiv reducerea consumurilor energetice pentru incalzirea apartamentelor, in conditiile asigurarii si mentinerii climatului termic interior, precum si ameliorarea aspectului urbanistic al localitatilor.
Art. 2. - In sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) bloc de locuinte - cladire - imobilul format din proprietati individuale definite ca apartamente si proprietatea comuna indiviza. Expresia vizeaza atat cladirea in ansamblul sau, cat si parti ale acesteia - tronsoane de bloc - separate prin rost;
b) program local multianual privind cresterea performantei energetice la blocurile de locuinte - documentul fundamentat si elaborat de autoritatile administratiei publice locale ale municipiilor, oraselor, comunelor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, pe baza contractelor de mandat incheiate cu asociatiile de proprietari, aprobat prin hotarare a consiliului local, intocmit in vederea fundamentarii alocatiilor de la bugetul local si de la bugetul de stat, denumit in continuare program local;
c) program national multianual privind cresterea performantei energetice la blocurile de locuinte - documentul elaborat de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei si aprobat prin ordin al ministrului, in
baza programelor locale transmise de coordonatorii locali si a fondurilor alocate din bugetul de stat in bugetul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Locuintei, denumit in continuare program national; programul national prevede alocatiile stabilite in aplicarea prevederilor art. 13 lit. a) pentru bugetele locale ale municipiilor, oraselor si comunelor, precum si ale sectoarelor municipiului Bucuresti;
d) coordonatori locali - primarii municipiilor, oraselor si comunelor, precum si ai sectoarelor municipiului Bucuresti in a caror responsabilitate revine coordonarea programelor locale, in calitate de autoritati contractante.
Art. 3. - Pentru fundamentarea programelor locale, coordonatorii locali realizeaza identificarea
si inventarierea blocurilor de locuinte prevazute la art. 1 alin. (1).
CAPITOLUL II
Lucrari de interventie
Art. 4. - Lucrarile de interventie la anvelopa blocului de locuinte, stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta, sunt:
a) izolarea termica a peretilor exteriori;
b) inlocuirea ferestrelor si a usilor exterioare existente, inclusiv tamplaria aferenta accesului in blocul de locuinte, cu tamplarie performanta energetic;
c) termo-hidroizolarea terasei/termoizolarea planseului peste ultimul nivel in cazul existentei sarpantei;
d) izolarea termica a planseului peste subsol, in cazul in care prin proiectarea blocului sunt prevazute apartamente la parter;
e) lucrari de demontare a instalatiilor si a echipamentelor montate aparent pe fatadele/terasa blocului de locuinte, precum si remontarea acestora dupa efectuarea lucrarilor de izolare termica;
f) lucrari de refacere a finisajelor anvelopei.
Art. 5. - Realizarea lucrarilor de interventie prevazute la art. 4 lit. a)-d) are ca scop cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte, astfel incat consumul anual specific de energie calculat pentru incalzire sa scada sub 100 kWh/m
2 arie utila, in conditii de eficienta economica.
Art. 6. - Odata cu efectuarea lucrarilor de interventie prevazute la art. 4 se pot executa si urmatoarele lucrari de interventie, justificate din punct de vedere tehnic in expertiza tehnica si/sau in auditul energetic:
a) lucrari de reparatii la elementele de constructie care prezinta potential pericol de desprindere si/sau afecteaza functionalitatea blocului de locuinte, inclusiv de refacere in zonele de interventie;
b) lucrari de interventie la instalatia de distributie a agentului termic pentru incalzire aferenta partilor comune ale blocului de locuinte.
CAPITOLUL III
Etapele necesare implementarii programelor locale
Art. 7. - Etapele necesare implementarii programelor locale sunt urmatoarele:
a) identificarea si inventarierea blocurilor de locuinte prevazute la art. 1 alin. (1);
b) instiintarea asociatiilor de proprietari de catre coordonatorii locali privind inscrierea in programul local;
c) hotararea adunarii generale a proprietarilor de inscriere in programul local si semnarea contractului de mandat;
d) proiectarea lucrarilor de interventie;
e) executarea lucrarilor de interventie;
f) receptia la terminarea lucrarilor si eliberarea certificatului de performanta energetica, cu evidentierea consumului anual specific de energie calculat pentru incalzire;
g) receptia finala, dupa expirarea perioadei de garantie de buna executie de 3 ani.
Art. 8. - Asociatiile de proprietari din blocurile de locuinte identificate si inventariate sunt instiintate de catre coordonatorii locali asupra posibilitatii de inscriere in programul local.
Art. 9. - (1) Odata cu instiintarea prevazuta la art. 8 coordonatorul local transmite si proiectul de contract de mandat semnat de acesta, in doua exemplare originale, in vederea semnarii de catre asociatia de proprietari.
(2) Contractul de mandat are drept scop mandatarea coordonatorului local de catre asociatia de proprietari in vederea stabilirii masurilor si actiunilor ce se impun, in conditiile si cu respectarea prezentei
ordonante de urgenta, pentru cresterea performantei energetice a blocului de locuinte.
(3) Prin contractul de mandat se prevad obligatiile partilor, precum si alte clauze asupra carora partile convin.
Art. 10. - (1) Asociatiile de proprietari instiintate se pot inscrie in programul local prin solicitare scrisa
inregistrata la coordonatorul local in a carui arie de competenta este amplasat blocul de locuinte.
(2) Solicitarea asociatiei de proprietari prevazuta la alin. (1) este insotita de:
a) contractul de mandat semnat;
b) hotararea privind inscrierea in programul local, adoptata in adunarea generala cu acordul majoritatii proprietarilor;
c) lista proprietarilor din imobil.
Art. 11. - (1) In etapa privind proiectarea lucrarilor de interventii, prevazuta la art. 7 lit. d), se realizeaza:
a) expertiza tehnica, auditul energetic si elaborarea documentatiei de avizare a lucrarilor de interventie;
b) elaborarea documentatiei tehnice pentru autorizarea executarii lucrarilor de interventie si obtinerea autorizatiei de construire;
c) elaborarea proiectului tehnic si a detaliilor de executie, precum si a documentatiei de achizitie pentru contractarea executarii lucrarilor de interventie.
(2) Expertiza tehnica prevazuta la alin (1) lit. a) se realizeaza pentru analiza structurii de rezistenta a blocului de locuinte din punctul de vedere al asigurarii cerintei esentiale "rezistenta mecanica si stabilitate", urmarind metoda calitativa prevazuta de reglementarile tehnice in vigoare. In cazul in care expertiza tehnica prevede necesitatea efectuarii unor lucrari de consolidare/reparatii care conditioneaza executarea lucrarilor de interventie, contractorul proiectarii lucrarilor de interventie informeaza in scris coordonatorul local in vederea dispunerii de catre acesta a masurilor ce se impun.
(3) Elaborarea documentatiilor prevazute la alin. (1) lit. b) si c) se realizeaza dupa aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin hotararea consiliului local, notificarea asociatiei de proprietari de catre coordonatorul local privind hotararea consiliului local si incheierea actului aditional la contractul de mandat privind stabilirea si individualizarea obligatiilor de plata pentru executarea lucrarilor de interventie.
CAPITOLUL IV
Finantarea
Art. 12. - Finantarea proiectarii lucrarilor de interventie prevazute la art. 4 si 6 se asigura din bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in conditiile legii.
Art. 13. - Finantarea executarii lucrarilor de interventie prevazute la art. 4 si 6 se asigura astfel:
a) 50% din alocatii de la bugetul de stat, in limita fondurilor aprobate anual cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Locuintei;
b) 30% din fonduri aprobate anual cu aceasta destinatie in bugetele locale si/sau din alte surse legal constituite;
c) 20% din fondul de reparatii al asociatiei de proprietari si/sau din alte surse legal constituite.
Art. 14. - (1) Prin exceptie de la prevederile art. 13, autoritatile administratiei publice locale pot asigura, in limita fondurilor aprobate anual cu aceasta destinatie, pe langa cota de 30%:
a) preluarea partiala sau integrala a cheltuielilor aferente lucrarilor de interventie corespunzatoare cotei de 20% ce revine asociatiei de proprietari. Autoritatile administratiei publice locale pot hotari cu privire
la masurile aplicabile in vederea recuperarii sumelor avansate pentru acoperirea cotei de 20%, pe baza mecanismelor proprii stabilite de acestea;
b) preluarea partiala sau integrala a cheltuielilor aferente lucrarilor de interventie corespunzatoare cotei proprietarului/ proprietarilor din blocul de locuinte aflat/aflati in imposibilitate de a asigura sumele ce ii/le revin.
(2) Conditiile de preluare si criteriile de selectie pentru aplicarea prevederilor alin. (1) se stabilesc si se aproba prin hotarare a consiliului local.
Art. 15. - La termenele prevazute in Legea
nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare:
a) autoritatile administratiei publice locale stabilesc, in cadrul programelor locale, necesarul de alocatii de la bugetul de stat pentru finantarea cotei-parti prevazute la art. 13 lit. a), aferenta blocurilor de locuinte care vor beneficia de lucrari de interventie in anul bugetar urmator, si transmit programele locale Ministerului Dezvoltarii Regionale si Locuintei;
b) Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei centralizeaza propunerile primite, in baza carora include in proiectul bugetului de stat sumele necesare pentru finantarea cotei-parti prevazute la art. 13 lit. a).
Art. 16. - In limita resurselor bugetare alocate in acest scop prin legea bugetului de stat, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei:
a) aproba, prin ordin al ministrului, programul national, prin care aloca bugetelor locale fondurile aferente cotei-parti prevazute la art. 13 lit. a);
b) repartizeaza si comunica autoritatilor administratiei publice locale fondurile alocate.
Art. 17. - Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei efectueaza lunar plata catre coordonatorii locali a sumelor aferente cotei-parti prevazute la art. 13 lit. a), aferenta lucrarilor de interventie executate, pe baza deconturilor justificative, verificate si aprobate conform legii.
Art. 18. - Autoritatile administratiei publice locale pot hotari si preluarea cheltuielilor aferente lucrarilor de interventie, corespunzatoare cotei de 50% ce revine Ministerului Dezvoltarii Regionale si Locuintei, in limita fondurilor aprobate anual cu aceasta destinatie in bugetele locale, pentru blocurile de locuinte neincluse
in programul national, prevazute la art. 29.